Verkkokaupan perustaminen – Kattava opas

Kaisa Huttunen

Verkkokaupan perustaminen tarjoaa loistavan mahdollisuuden laajentaa jo olemassa olevaa toimintaa verkkoon tai testata kokonaan uutta ideaa pienillä kuluilla.

Tähän oppaaseen on koottu tärkeää tietoa verkkokaupan perustamisesta. Löydät tästä myös vaiheittaiset ohjeet verkkokaupan perustamista varten.

Perusta verkkokauppa

Mikä on verkkokauppa?

Verkkokauppa on nimensä mukaisesti verkossa oleva kauppa, josta kuluttaja tai toinen yritys voi ostaa erilaisia tuotteita ja palveluita. Verkkokaupat alkoivat yleistä 1990-luvulta alkaen ja niiden määrä kasvaa edelleen nopeasti. Verkkokaupoissa voidaan myydä esimerkiksi palveluita, fyysisiä tuotteita, digitaalisia tuotteita ja koulutuksia.

Perustettavat nettikaupat voidaan jakaa karkeasti kahteen eri tyyppiin. Osa verkkokaupoista lähtee rakentamaan myyntiä tuotteille tai palveluille nollasta, toiset puolestaan rakentavat verkkokaupan jo olemassa olevan liiketoiminnan, kuten kivijalkamyymälän lisäksi.

Miksi perustaa verkkokauppa?

Verkkokaupan perustaminen kannattaa, koska se mahdollistaa kokonaan uuden liiketoiminnan aloittamisen tai olemassa olevan liiketoiminnan laajentamisen. Toisaalta perustettava nettikauppa voi tarjota yrittäjälle myös vakaamman kassavirran, jos tulot ovat muuten hyvin kausittaisia tai tapahtumista riippuvaisia. Verkkokaupoissa voidaan myydä esimerkiksi palveluita, tuotteita tai koulutuksia.

Verkkokauppa voi myös mahdollistaa yritykselle toiminnan kokeilemisen uudella markkina-alueella suhteellisen pienillä kustannuksilla. Pienimuotoinen elinkeinon harjoittaminen verkkokauppalla voi joissain tilanteissa onnistua myös ilman yritystä, mutta tyypillisesti verkkokauppoja pyörittävät kuitenkin yritykset.

Verkkokauppa Suomessa 2023

Verkkokauppa on vahvasti vakiinnuttanut asemansa Suomessa. Esimerkiksi vuonna 2021 alle 50-vuotiaista suomalaisista 89 % on tehnyt verkkokaupassa ostoksia viimeisen 28 päivän aikana. Suomalaiset osatavat verkosta eniten tavaroita, etenkin vaatteita. (Lähde: Verkkokauppa Suomessa 2022 -raportti).

Monien kuluttajien taloudellinen tilanne on kuitenkin ollut viime vuosien aikana koetuksella, joka vaikuttaa myös verkkokauppoihin. Moni kyllä edelleen tekee hankintoja, mutta käytettävä rahasumma on saattanut pienentyä tai hankinnat suuntautuvat eri kategorioihin kuin aiemmin. (Lähteet: Verkkokaupan trendit 2023 -raportti ja Ylen juttu verkkokaupan tilanteesta Suomessa).

Kädet näpyttelevät läppärin näppäimistöä, verkkokaupan perustaminen onnistuu helposti tämän ohjeen avulla.

Mitä tehdä ennen nettikaupan perustamista?

Verkkokaupan perustaminen voi parhaassa tapauksessa olla nopeaa ja edullista, alkuun voi siis päästä myös pienellä budjetilla. Verkkokauppa vaatii kuitenkin aina myös jatkuvaa kehitystyötä ja markkinointia, joten pelkästä kertaluontoisesta kulusta ei voida puhua.

Ennen verkkokaupan perustamista kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa aiheesta, etenkin, jos aiempaa osaamista verkkokaupan tai yrityksen perustamisesta ei ole. Aiheesta löytyy paljon esimerkiksi kirjallisuutta, erilaisia koulutuksia ja kursseja.

Kannattaa myös tutustua jo olemassa oleviin verkkokauppoihin, niin suomalaisiin kuin ulkomaisiinkin, ja tehdä muistiinpanoja esimerkiksi siitä, mitä omaan kauppaan haluaisi. On tärkeää tehdä myös kannattavuuslaskelma ja liiketoimintasuunnitelma, jotta voidaan kriittisesti arvioida sitä, onko toiminta ylipäätänsä mahdollista saada kannattavaksi.

Mitä myydä verkkokaupassa?

Ennen verkkokaupan perustamista on tärkeää päättää myytävät tuotteet ja kohderyhmä. Jos kyseessä on jo olemassa oleva yritys, joka vain laajenee verkkoon, on myytävien tuotteiden ja kohderyhmien määrittäminen usein helpompaa.

Jos kyseessä on uusi yritys, kannattaa näihin asioihin käyttää rauhassa aikaa. Ei kannata ainakaan sortua googlaamaan: verkkokaupan perustaminen mistä tuotteet, vaan mieluummin miettiä, mikä toisi lisäarvoa mahdolliselle asiakkaalle ja toisaalta, missä voisi olla markkinarako.

Mieti tarkkaan, millaista valikoimaa olet valmis pitämään ja huomioi, että varaston pitäminen sitoo myös rahaa. Toisaalta, jos joudut tilaamaan tuotteen aina valmistajalta, kun joku sen verkkokaupasta ostaa, voi toimitusajat venyä todella pitkiksi.

Verkkokaupan kilpailuetu ja erikoistuminen

Verkkokauppiaan on tärkeä sisäistää oma kilpailuetunsa – Miksi asiakas tilaisi juuri sinun verkkokaupastasi? Kilpailuetuna voi olla esimerkiksi hinnan sijasta myös palvelu tai tuotevalikoima.

Verkkokauppiaiden kannattaa yleensä erikoistua, koska silloin esimerkiksi markkinointia voi kohdentaa paremmin. Luo verkkokauppa esimerkiksi lemmikkieläin tarvikkeille, jolloin voit useimmilla alustoilla kohdentaa markkinointia helposti lemmikin omistajille tai lemmikeistä kiinnostuneille.

Erikoistuminen kannattaa jo ihan senkin takia, ettei pienten verkkokauppojen kannata lähteä kilpailemaan isojen kaikkea myyvien verkkokauppajättien kanssa. Voit miettiä tuotteiden lisäksi muitakin erottautumistekijöitä, kuten hyvä asiakaspalvelu. Ennen kaupan avaamista tulee myös ehdottomasti tutustua omiin kilpailijoihin, jotka myyvät joko samoja tai samankaltaisia tuotteita.

Tee kilpailijatutkimus

Ennen kaupan avaamista tulee myös ehdottomasti tutustua omiin kilpailijoihin, jotka myyvät joko samoja tai samankaltaisia tuotteita ja tehdä jonkin tasoinen kilpailijatutkimus.

On tärkeä tutustua siihen, miten kilpailijat markkinoivat tuotteitaan, esittelevät tuotteitaan verkkokaupassa, millainen on kilpailijoiden verkkokauppojen käytettävyys ja miten ostoprosessi sujuu sekä millaista asiakaspalvelua tarjotaan. Selvittämällä nämä asiat saat hyvän käsityksen kilpailijoidesi toiminnasta ja voit löytää omalle verkkokaupallesi kilpailuetuja.

B2C vai B2B verkkokauppa?

Verkkokaupan kohderyhmänä voivat olla niin kuluttajat (B2C business-to-consumer) kuin yrityksetkin (B2B business-to-business) tai molemmat yhtä aikaa. Yleensä kohderyhmä määräytyy myynnissä olevien tuotteiden tai palveluiden mukaan.

Valinta kannattaa tehdä ennen kuin alkaa varsinainen verkkokaupan perustaminen. Periaatteessa verkkokauppa rakennetaan hyvin samalla tavalla kohderyhmästä riippumatta, mutta muutamiin asioihin kohderyhmä vaikuttaa:

  • Kohderyhmä tulee huomioida teksteissä ja kuvissa.
  • Verkkokauppaa koskeva lainsäädäntö eroaa kuluttaja- ja yritysasiakkaiden osalta.
  • Maksutavat saattavat olla hieman erilaiset kohderyhmästä riippuen.

Kannattavuuslaskelma

Jokaisen verkkokauppiaan kannattaisi tehdä kannattavuuslaskelma, jonka tekemisessä tulee olla mahdollisimman rehellinen itselle. Kannattavuuslaskelmaan listataan myytävien tavaroiden tai palveluiden hankintakustannukset, mahdolliset toimituskulu sekä erilaiset mainontaan, verkkokaupan kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyvät kulut.

Jos kannattavuuslaskelma on pahasti miinuksella, tulee vakavasti pohtia, voidaanko jotain asiaa muuttaa, jotta toiminnasta voidaan tehdä kannattavampaa. Se, mikä on hyvä tulos kannattavuuslaskeman osalta, riippuu tietenkin alasta todella paljon.

Verkkokaupan tavoitteet

Ennen verkkokaupan perustamista kannattaa myös miettiä verkkokaupan tavoitteita. Tavoitteiden tulisi olla kunnianhimoisia, mutta kuitenkin realistisia. Suunnittelun tukena voidaan käyttää SMART-mallia:

S (spesific) = konkreettinen
M (measurable) = mitattava
A (achievable) = realistinen
R (relevant) = merkityksellinen
T (time bound) = aikarajallinen

Verkkokaupan perustaminen hinta

Erilaisten ostettujen verkkokauppatoteutusten hinnat ja laatu vaihtelevat todella paljon, eikä korkea hintakaan takaa laatua. Jos päätät ulkoistaa verkkokaupan toteutuksen, on hyvä käyttää rauhassa aikaa sopivan ammattilaisen etsimiseen ja pyytää häneltä myös aiempia töitä nähtäväksi.

Jos verkkokaupan haluaa tehdä itse, on hyvä huomioida, ettei sekään yleensä onnistu kuluitta. Kuluja syntyy esimerkiksi seuraavista: verkkotunnus, verkkokauppa-alusta, erilaiset lisäosat ja ulkoasuteema sekä hosting-ratkaisu. Kannattaa huomioida myös oma ajan käyttö kuluna, sillä yrittäjänä käytetty aika on aina jostain muusta pois.

Onkin hyvä myös muistaa, että verkkokaupan perustamisen hinta riippuu monesta tekijästä, jonka takia on yleensä mahdotonta sanoa tarkkaa summaa, jolla pääsisi alkuun.

Verkkokaupan perustaminen ilmaiseksi

Verkkokaupan perustaminen onnistuu periaatteessa myös ilmaiseksi, mutta siihen liittyy monia haasteita ja rajoitteita. Tyypillisiä rajoitteita ovat esimerkiksi tuotteiden määrän rajoittaminen, ulkoasun kustomointimahdollisuuksien puuttuminen ja alidomainin käytön edellyttäminen, eli verkkotunnus on muotoa omaverkkotunnus.palvelun-nimi.fi.

Jos verkkokauppaliiketoiminnan aikoo ottaa yhtään vakavasti, suosittelen vahvasti, että verkkokaupan perustamiseen sijoitetaan riittävästi rahaa. Kuten jo yllä kävi ilmi, verkkokaupan voi kuitenkin perustaa hyvin myös edullisesti, jos siihen on valmis käyttämään omaa aikaa.

Verkkokaupan tuotteen kannattaa harkita tarkkaan ja keskittyä tarkkaan rajattuun ryhmään, esimerkiksi kauluspaitoihin.

Verkkokaupan perustaminen – 9 vaihetta

Liikeidean valmistuttua on aika siirtyä varsinaiseen verkkokaupan toteutukseen. Kannattaa ensimmäiseksi miettiä, mitä tekee itse ja mitä täytyy ulkoistaa. Osaatko esimerkiksi rakentaa verkkokaupan vai tarvitsetko siihen ammattilaisen apua?

Tekipä toteutusta itse tai ammattilaisen avulla on hyvä tiedostaa, ettei verkkokauppaa käytännössä koskaan saada täysin valmiiksi ennen julkaisua, sillä sitä tulisi kehittää jatkuvasti saadun palautteen ja analytiikan pohjalta.

Verkkokaupan perustaminen etenee yleensä seuraavassa järjestyksessä:

  1. verkkotunnuksen valinta,
  2. verkkokauppa-alustan valinta,
  3. verkkokaupan hostingin valinta,
  4. ulkoasun ja rakenteen päättäminen,
  5. verkkokaupan rakentaminen ja latausnopeudesta huolehtiminen,
  6. maksutapojen valinta,
  7. toimitustapojen valinta,
  8. varastoinnista päättäminen sekä
  9. tuotetietojen ja -kuvien lisääminen.

1) Verkkotunnuksen valinta

Verkkotunnus on yksi näkyvimmistä verkkokaupan elementeistä. Hyvä domain auttaa myös hakukonenäkyvyyden saamisessa. Verkkotunnus kannattaakin valita ja varata ajoissa, jotta käyttöön saa juuri haluamansa verkkotunnuksen. Verkkotunnuksen voi varata aluksi myös yksityishenkilönä ja se voidaan siirtää myöhemmin yrityksen nimiin.

Hyvä verkkotunnus on:

  • helppo muistaa ja sanoa,
  • vahvistaa verkkokaupan brändiä sekä
  • on saatavilla.

Katso tarkemmin, kuinka valita hyvä verkkotunnus.

2) Verkkokauppa-alustan valinta

Laadukas verkkokauppa-alusta mahdollistaa yleensä perusprosessien automatisoinnin, ja näin säästää aikaa muille toimenpiteille, kuten verkkokaupan kehittämiselle sekä markkinoinnille. Alustan lisäksi verkkokauppaa varten tarvitsee alustata riippuen myös erillisen ulkoasuteeman ja lisäosia, joiden avulla erilaisia toiminnallisuuksia voi toteuttaa.

Kannattaakin varmistaa, että valittu alusta joko sisältää tarvittavat toiminnot tai ne voi asentaa siihen helposti valmiilla lisäosilla. Jos näin ei ole, voi erilaisten toiminnallisuuksien toteutukset joutua ostamaan palveluna, joka nostaa nopeasti valitun alusta kustannuksia.

Huolehdi myös verkkokauppa-alustan turvallisuudesta, koska verkkokaupassa käsitellään sekä henkilötietoja että maksuliikennettä. Verkkokaupan turvallisuuteen vaikuttaa toki käytetyn alustan lisäksi myös hosting ja erilaisten päivitysten ajan tasaisuus.

Avoin vai suljettu lähdekoodi?

On olemassa sekä avoimen että suljetun lähdekoodin verkkokauppa-alustoja. Avoin lähdekoodi tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että kyseisen verkkokauppa-alustan koodi on kaikkien saatavilla. Tällöin periaatteessa kuka tahansa voi kehittää alustaan uusia lisäosia ja tällaiset alustat ovat pääsääntöisesti maksuttomia.

Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi WooCommerce, Magento ja Prestashop. Avoimen lähdekoodin alustalle rakennettu verkkokauppa voidaan tyyppillisesti siirtää palveluntarjoajalta toiselle ihan oman valinnan mukaan.

Suljetun lähdekoodin verkkokauppa-alustojen koodi ei niiden nimen mukaisesti ole julkisesti saatavilla, eli kuka tahansa ei voi kehittää alustaan lisäosia tai ulkoasuteemoja. Tällaiset alustat sisältävät tyypillisesti myös kotisivutilan, eikä suljetun lähdekoodin alustalle rakennettua verkkokauppaa voi yleensä siirtää palvelusta toiseen. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi Shopify ja Vilkas.

WooCommerce

WooCommerce on maksuton avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta. Varsinaisesti kyseessä on WordPress-lisäosa, jolla vain laajennetaan WordPress-kotisivut verkkokaupaksi. WooCommerce on todella monipuolinen alusta, joka sopii niin pienille kuin isoillekin verkkokaupoille. Myös Zonerin oma verkkokauppa on rakennettu WooCommercen päälle!

WooCommerce-verkkokauppa voidaan aina siirtää palveluntarjoajalta toiselle, joten sinulla on täysi omistajuus verkkokaupastasi. Lisäksi monet ammattilaiset rakentavat verkkokauppoja nimenomaan WooCommercelle, joten et jää varmasti yksin ongelmatilanteissa.  

3) Verkkokaupan hosting

Verkkokauppaohjelmistot, kuten WooCommerce ja Magento, tarvitsevat erillisen hostingratkaisun toimiakseen. Laadukkaan hostingin valintaa kannattaa panostaa, sillä esimerkiksi palvelimen nopeus ja sijainti vaikuttavat suoraan myös verkkokaupan latausnopeuteen. Laadukas hosting vaikuttaa positiivisesti myös sivuston turvallisuuteen.

Zoner WP.one on erityisesti WooCommerce-verkkokaupoille sopiva WordPress-hosting. Se tarjoaa Suomen nopeimmat palvelimet verkkokauppasi käyttöön ja skaalautuu verkkokaupan tarpeiden mukaan.

4) Ulkoasu ja rakenne

Hyvä verkkokauppa on selkeä ja kävijä löytää sieltä helposti etsimänsä. Verkkokaupan ulkoasu kannattaa suunnitella huolellisesti, jotta se vahvistaa yrityksen brändiä.

Lisäksi rakenteessa kannattaa kiinnittää huomiota ja esimerkiksi tuotteita voidaan ryhmitellä erilaisten kategorioiden alle, mikä helpottaa niiden löytämistä. Jos verkkokauppa myy vaikkapa kirjoja, voisivat kategoria olla: kaunokirjallisuus, tietokirjat, lastenkirjat ja nuortenkirjat.

5) Verkkokaupan toteutus ja latausnopeus

Kun ulkoasu ja rakenne on suunniteltu, on aika siirtyä toteutusvaiheeseen. Tämän vaiheen voi tehdä itse tai ulkoistaa ammattilaiselle. Tässä vaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota myös verkkokaupan latausnopeuteen.

Ei ole aivan yhdentekevää, kuinka nopeasti verkkokauppa latautuu kävijälle. Verkkokaupan latausnopeus vaikuttaa sekä hakukonesijoitukseen että konversioprosenttiin. Verkkokaupan latausnopeutta voidaan parantaa esimerkiksi nopean palvelimen, hyvän välimuistin, kuvien pakkaamisen ja turhien lisäosien karsimisella.

6) Maksutavat

Maksutavat mahdollistavat ostosten tekemisen verkkokaupassa. Tyypillisesti tarjolla on useita vaihtoehtoja, joista asiakas voi valita mieleisensä. Jokainen verkkokauppias voi päättää itse, mitä maksuvaihtoehtoja hän asiakkailleen tarjoaa.

Erilaisten maksutapojen tarjoamiseen vaikuttaa esimerkiksi se, minne kaikkialle myyt. Verkkokaupassa on tietenkin järkevää tarjota juuri ne maksutavat, joita asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Perinteisesti esimerkiksi suomalaiset ovat suosineet huomattavan paljon suoria verkkopankkimaksuja, kun taas ulkomailla PayPalin ja luottokortin käyttö on selvästi yleisempää.

Tietoa asiakkaiden käyttämistä tai toivomista maksutavoista voi saada esimerkiksi erilaisten tutkimusten avulla, joita löytyy verkkokaupoista ja niiden maksutavoista melko mukavasti. Tietenkin asiaa voi ja kannattaa kysyä myös suoraan verkkokaupan todellisilta asiakkailta.

Maksupalveluntarjoajat

Erilaisten maksutapojen tarjoaminen hoidetaan yleensä jonkin maksupalveluntarjoajan kautta. Tyypillisesti verkkokauppias maksaa tällaisesta palvelusta joko kuukausittaista kiinteää summaa ja pientä provisiota maksutapahtumista tai sitten isompaa provisiota yksittäisistä maksutapahtumista.

Eri palveluntarjoajien hinnat ja maksutapavaihtoehdot vaihtelevat suuresti. Niiden välillä kannattaakin tehdä rauhassa vertailua ja ottaa selvää myös käyttökokemuksista.

7) Toimitustavat

Toimitustavat ovat tärkeitä, jos perustettavassa nettikaupassa myydään fyysisiä tuotteita. Erilaisia vaihtoehtoja on olemassa monia, joista tunnetuimpia Suomessa ovat Posti, Matkahuolto ja PostNord.

Jos verkkokaupan toiminta on pienimuotoista, on mahdollista, että kauppias itse pakkaa tuotteet, laittaa pakettiin osoitteen ja vie sen lähimpään toimipisteeseen lähetystä varten. Tilausmäärien kasvaessa kannattaa kuitenkin harkita valmiin palvelun ja verkkokauppaintegraation hankkimista.

Parhaassa tapauksessa toiminta on automatisoitu niin, että kun tilaus tehdään, luodaan sille jo automaattisesti pakkauslista ja toimitusosoitetarra. Verkkokauppias voi tehdä myös noutosopimuksen jonkin pakettitoimittajan kanssa, jolloin paketit haetaan suoraan häneltä tai esimerkiksi verkkokaupan varastolta.

8) Varastointi

Verkkokaupan varastot sitovat lähes poikkeuksetta jonkin verran rahaa. Toisaalta, jos tuotteita ei säilytettäisi varastossa, voisivat toimitusajat venyä liian pitkiksi.

On tärkeää huolehtia, että verkkokaupan ja varaston saldot saadaan synkronoitumaan automaattisesti. Tällöin verkkokauppias näkee suoraan, milloin mikäkin tuote on loppumassa.

Verkkokaupan varastointiin on olemassa useita ratkaisuja. Jos tuotteet ovat pieniä, voidaan tuotteet ottaa säilytykseen vaikkapa omaan kotiin tai kivijalkaliikkeen varastoon. Jos taas tuotteita on paljon tai ne ovat isoja, tarvitaan yleensä jo erillinen varastotila.

Varastoinnin ulkoistaminen

On olemassa useita palveluntarjoajia, joille voi ulkoistaa varaston hallinnan, tuotteiden keräilyn ja lähetysprosessin, eli he hoitavat tuotteiden säilytyksen, pakkauksen sekä postituksen verkkokauppiaan puolesta.

Toimitus suoraan valmistajalta

Monissa tapauksissa on myös mahdollista ja kannattavaa toimittaa tilattu tuote suoraan valmistajalta loppuasiakkaalle. Tästä toimituksen muodosta käytetään yleisemmin termiä dropshipping.

9) Tuotetiedot ja -kuvat

Tuotetietojen syöttämiseen kannattaa panostaa, sillä hyvät tuotekuvaukset voivat antaa asiakkaalle positiivisen kuvan yrityksestä ja auttaa myös hakukonenäkyvyyden saamisessa.

Tuotetekstit

Tuotetekstejä ei kannata kopioida suoraan mahdollisen tuotteen valmistajan sivulta tai katalogista, vaan mieluummin kirjoittaa omat kattavat tuotekuvaukset. Hyvät tuotetekstit antavat potentiaaliselle ostajalle riittävästi tietoa tuotteesta ja parhaassa tapauksessa ne vakuuttavat ostajan valitsemaan juuri kyseisen tuotteen.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Tuotekuvat tulisi olla riittävän laadukkaita ja ne kannattaa aina optimoida verkkokauppaan sopivaksi. Liian suuret tuotekuvat voivat hidastaa verkkokaupan latautumista. Hyvin tuotetut tuotetiedot ja -kuvat auttavat myös vähentämään asiakkaiden tekemiä tuotepalautuksia ja -vaihtoja.

Harkitse myös tuotevideon käyttöä

Staattisten kuvien lisäksi tuotteiden esittelyssä on yleistynyt videon käyttö. Video mahdollistaa monipuolisemman esittelyn tuotteen ominaisuuksista ja realistisista käyttötilanteista.

Verkkokaupan perustaminen ja lainsäädäntö

Verkkokaupan pyörittämiseen liittyy myös paljon lainsäädäntöä, joka tulee ottaa huomioon. Lainsäädäntö vaihtelee eri maiden välillä, joten ennen kuin perustat verkkokaupan tiettyyn maahan, kannattaa paikalliseen lainsäädäntöön tutustua.

Kuluttajansuojalaki

Kuluttajansuojalaki katsoo verkkokauppamyynnin etämyynniksi, vaikka verkkokaupan tuotteen noudettaisiinkin ihan kivijalkamyymälästä. Laki edellyttää esimerkiksi verkkokauppoja antamaan tietyt tiedot ennen tilauksen tekemistä ja toisaalta määrää siitä, että valtaosaa tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus.

Tutustu lakiin ja sen edellyttämiin tietoihin tarkemmin täällä:
KKV – Verkkokauppa-, posti- ja-puhelinmyynti

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) ja tietosuojalaki

Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus eli GDPR, joka koskee kaikkia EU:n alueen asukkaiden henkilötietoja käsitteleviä, eli myös verkkokauppoja. Verkkokaupoissa käsitellään käytännössä aina henkilötietoja, sillä muuten tilauksen tekijää ei olisi mahdollista tunnistaa, eikä esimerkiksi tuotetta voitaisi toimittaa.

Verkkokauppiaan kannattaa huomioida myös tietosuojalaki ja laatia asianmukainen tietosuojaseloste. Lisäksi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut evästeiden keräämistä sekä luvan kysymistä käsittelevän ohjeistuksen, joka kannattaa huomioida.

Verkkokaupan perustaminen vaatii aina lainsäädännön tuntemista tai siihen tutustumista.

Ulkomaanmyynti ja arvonlisävero

Jos verkkokaupan tuotteita myy myös ulkomaille, tulee huomioida arvonlisäveroon liittyvä lainsäädäntö. Mahdolliseen maksettavaan veroon vaikuttaa esimerkiksi mitä myyt, kenelle myyt, minne myyt ja kuinka paljon myyntiä vuodessa tulee. Lue ulkomaanmyynti ja arvonlisäveron laskeminen verkkokaupassa.

Verkkokaupan markkinointi

Yksi tärkeimmistä toimenpiteistä verkkokaupan perustamisessa on markkinointi. On siis tärkeää budjetoida rahaa varsinaisen verkkokaupan rakentamisen lisäksi myös markkinointiin.

Hakukonenäkyvyys

Hakukoneoptimointi eli seo on todella tärkeää kaikille verkkokaupoille, eikä sen merkitystä voi liika korostaa. Tästä syystä kannattakin harkita myös yritysblogin perustamista verkkokaupan yhteyteen. Toisaalta Google Ads -mainonta on usein hakukoneoptimointia nopeampi keino saada näkyvyyttä hakutuloksien joukossa.

Yhdessä käytettynä yllä mainitut keinot voivat mahdollistaa merkittävän näkyvyyden myös pienemmille verkkokaupoille. Hakukoneissa näkyminen on erityisen hyödyllistä siksi, että yleensä ihminen hakee asiaa siinä tilanteessa, kun hän on jo kiinnostunut ostamaan tuottee t tai on ainakin jo valmiiksi kiinnostunut asiasta.

Sosiaalinen media

Nykyaikana ei voida myöskään ohittaa sosiaalisen median markkinointia. Etenkin nuoret käyttävät sosiaalista mediaa todella paljon, myös tiedon etsimiseen. Sosiaalisessa mediassa voidaan tehdä niin maksettuna mainontana kuin orgaanisena sisältönäkin.

Verkkokaupan kannattaa pyrkiä sosiaalisessa mediassa aitoon vuorovaikutukseen seuraajien kanssa tarjoamalla esimerkiksi hyödyllistä sisältöä sopivista aiheista. Pelkällä tuotemainonnalla ei yleensä päästä somessa kovin pitkälle.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on myös mainio tapa hankkia uusia asiakkaita verkkokaupalle. Etenkin niin kutsuttujen mikrovaikuttajien kanssa voidaan tehdä yhteistyötä melko kustannustehokkaasti ja samalla hankkia näkyvyyttä juuri oikeanlaisen kohdeyleisön silmissä.

Erilaiset tarjouskampanjat

Erilaisten myyntiä edistävien kampanjoiden ja houkuttimien käyttö verkkokaupan markkinoinnissa kannattaa. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi ilmaiset toimitukset yli 50 euron tilauksiin tai kerro kaupasta kaverille, jolloin saatte molemmat -50% alennusta seuraavasta tilauksesta.

Tarjouksien kannattaa olla voimassa aina vain rajoitetun ajan, jotta asiakkaille saadaan kiireen tunne. Tällöin he eivät jää niin helposti epäröimään päätöksenteon kanssa, vaan tilaavat tuotteen välittömästi.

Jälkimarkkinointi

Jokaisen verkkokaupan tulisi tehdä myös jälkimarkkinointia jo kaupassa asioineille. Kokonaan uuden asiakkaan hankkiminen tulee usein jopa kalliimmaksi kuin se, että saisi jo kaupassa käyneen asiakkaan asioimaan uudestaan.

Olemassa oleville asiakkaille voidaan lähettää esimerkiksi uutiskirjeitä, jotka sisältävät erikoistarjouksia tai kertovat kauppaan tulleista uutuuksista. Uutiskirjeisiin kannattaa laittaa myös muuta sisältöä, vaikkapa vinkkejä tuotteiden käyttöön. Muuten uutiskirjeet ovat helposti pelkkää mainosta, ja silloin ihmiset usein peruttavat ne tai jättävät kokonaan avaamatta.

Asiakaspalvelu on tärkeä osa jälkimarkkinointia

Verkkokaupan asiakaspalveluun kannattaa myös panostaa, jotta asiakas ei jätä ongelmatilanteessa ostosten tekemistä kesken. Muista aina kuunnella asiakaspalautteita, sillä niiden avulla saat arvokasta tietoa verkkokaupan toimivuudesta ja tuotevalikoiman riittävyydestä.

Kannusta jättämään tuotearvosteluita

Ostaneita asiakkaita kannattaa houkutella myös jättämään arvosteluja ostamista tuotteistaan. Tuotearvostelut antavat arvokasta lisätietoa muille verkkokaupan kävijöille, jotka harkitsevat tuotteen tilaamista.

Tuotearvostelun jättämisestä voi puolestaan palkita asiakasta esimerkiksi ilmaisella toimituksella tai alennuksella seuraavaan tilaukseen, jolloin hän aktivoituu myös tilaamaan uudemman kerran kaupasta.

Verkkokaupan kehittäminen

Verkkokauppa ei ole oikeastaan ikinä valmis, vaan toimintaa kannattaa kehittää jatkuvasti. Verkkokaupan toimivuutta voidaan kehittää esimerkiksi saadun palautteen ja kerätyn analytiikan pohjalta.

Nettikauppa perustaminen: muista jatkossakin kehittää nettikauppaa esimerkiksi testauksen avulla.

Verkkokaupan käytettävyys

Verkkokaupan ja sen hakutoimintojen tulisi olla sellaisia, että asiakas löytää vaivatta etsimänsä tuotteet. Toisaalta myös itse ostaminen tulee tehdä mahdollisimman sujuvaksi, eli esimerkiksi maksuprosessin kehittämiseen kannattaa panostaa.

Verkkokaupan nopeutta olisi hyvä myös seurata, sillä vaikka verkkokauppa olisi aluksi nopea, voi se tuotemäärien ja erilaisten toiminnallisuuksien lisääntyessä hidastua merkittävästi.

Optimoi sivusto mobiililaitteille

Nykyaikainen verkkokauppa toimii aina myös mobiilissa, eli sen tulee olla aina mobiiliresponsiivinen, sillä yhä useammat käyttäjät selaavat kotisivuja ja verkkokauppoja nimenomaan mobiililaitteilla.

Verkkokaupan analytiikkaa

Verkkokaupan analytiikka tulisi aina seurata, esimerkiksi Google Analytics -ohjelman avulla. Seuraamalla analytiikka voidaan nähdä, esimerkiksi mitä kautta kävijät tulevat sivuille, mitä he tekevät sivulla  ja mihin heidän ostosten tekeminen pysähtyy. Analytiikalla tulisikin olla tärkeä rooli verkkokaupan kehittämisessä.

Konversio-optimointi

Konversio-optimointi tarkoittaa systemaattista muutosten tekemistä ja niiden vaikutusten seuraamista, jolla pyritään nostamaan verkkokaupan konversioita. Testikohteita voivat olla vaikkapa painikkeiden värit, erilaisten elementtien sijoittelu tai erilaiset tarjouskampanjat. Jokaisen verkkokauppiaan tulisi tehdä konversio-optimointia parantaakseen verkkokaupan myyntiä.

Verkkokaupan ylläpito

Verkkokauppa ei yleensä valitettavasti pyöri ihan itsekseen ja etenkin alkuvaiheessa moni verkkokauppias tekee paljon käsityötä. Tätä työtä kannattaa tietenkin automatisoida niin paljon, kun mahdollista. Tyypillisiä automatisoinnin kohteita ovat esimerkiksi tilausten käsittely, erilaisten viestien lähettäminen sekä verkkokauppa-alustan päivitykset.

Tee oma verkkokauppa ja helpota ylläpitoa

WP.one-palvelu tekee oman WooCommerce-kaupan perustamisesta ja ylläpidosta helppoa. Huolehdimme WordPress, teema ja lisäosapäivitykset kauppiaan puolesta.

  • WP.one Starter
    WP.one Starter
    Hyvä aloituspaketti yrittäjän kotisivuja varten.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 10 Gt levytilaa
    ✓ 1 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    24 € / kk + alv.
  • WP.one Business
    WP.one Business
    Tehokas peruspaketti verkkokauppiaalle.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 20 Gt levytilaa
    ✓ 2 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    49 € / kk + alv.
  • WP.one Business Premium
    WP.one Business Premium
    Kasvavan sivuston tai verkkokaupan tarpeisiin.

    ✓ Verkkotunnus
    ✓ WordPress-asennus
    ✓ 40 Gt levytilaa
    ✓ 3 Gt tietokanta
    ✓ 10 sähköpostia (1 Gt/kpl)

    99 € / kk + alv.